Spletno mesto uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. V REDU Več o piškotkih...

Je Marko Kryžanowski samovšečen?

14.01.2008  06:00

IŠČEMO SLOVENSKE POSLOVNE LIDERJE

Na enem od številnih prednovoletnih sprejemov sem pri kroženju med ljudmi prišla do skupine moških, ki so razpravljali o Marku Kryžanowskem, predsedniku uprave Petrola. Pogovor o tem, ali se Kryžanowski nosi kot pav ali ne, se mi je zdel precej otročji in sem odšla naprej. Do kakšnega zaključka so prišli, ne vem, pravzaprav me niti ne zanima. Me je pa to spodbudilo k razmisleku. Zakaj ljudi moti, če se nekdo zaveda svojih kvalitet? Si lahko všeč drugim, če še sebi nisi? Kakšni osebnostni tipi so poslovni liderji? Prav to bo tokratna tema.

Vsak človek je edinstvena osebnost s svojstvenimi lastnostmi in njihovo razvrščanje v idealnotipske opredelitve, sploh zdravorazumsko, lahko stvari preveč poenostavi in razvrednoti. Pogled skozi oči stroke pa je lahko zanimiv. Sigmund Freud je med številnimi prepoznal tri glavne tipe osebnosti: erotično, obsesivno in narcistično. Za ljudi z erotičnim tipom osebnosti je, po Freudu, najpomembnejše, da ljubijo in hočejo biti ljubljeni. Kot vodje so skrbni in podpirajo druge. Izogibajo se konfliktom in všeč jim je, če so ljudje odvisni od njih. So šibki vodje, saj potrebujejo preveč potrditve, pogojuje jih namreč strah, da ne bodo več ljubljeni. Na nek način so vodeni od zunaj.

Ajša razkriva domače liderje

Ajša Vodnik se je lotila projekta, v katerem bo analizirala šestnajst menedžerjev, ki imajo po njenem mnenju liderski potencial. S tem namreč želi prispevati k boljšemu razumevanju vloge liderja v podjetjih, saj je ta pogosto razumljena napačno. Spremljajte njene bloge, saj boste na koncu lahko tudi sami glasovali, komu bo pripadel naziv najboljšega slovenskega liderja.
Glasujete lahko tukaj.

Nasprotje temu je obsesiven tip osebnosti. Taki ljudje so notranje vodeni, moralno odgovorni, zanesljivi in vestni. So dobri operativci: kritični, natančni in previdni. Primanjkuje pa jim vizionarstva, poguma in karizme. Te tri lastnosti načeloma imajo ljudje z narcističnim tipom osebnosti. V svoji biti so inovatorji. Vodi jih sla po moči in slavi. Za razliko od erotičnega tipa, nimajo potrebe po ljubezni, ampak po občudovanju. Za razliko od obsesivnega tipa osebnosti pa niso preobremenjeni s pogledom družbe, zato so lahko zelo agresivni in odločni pri doseganju svojih ciljev. Narcistični vodje so tako včasih dobra, včasih pa slaba novica za podjetja in okolico. Odvisno od mere in okoliščin.

'Liderji so ljudje, ki se ne predajo, so polni energije, pripravljeni narediti nekaj novega. Takšni, ki jih ni strah sprememb in so včasih tudi malo hazarderji, sploh v očeh povprečnega človeka.'

Prednosti samovšečnih liderjev

Potreba po karizmatičnih liderjih, zlasti ob kritičnih situacijah ali velikih spremembah, je velika. To so namreč vodje, ki ustvarjajo prihodnost. S svojo energijo lahko popeljejo ljudi skozi težke ali turbulentne okoliščine. Pogled Marka Kryžanowskega na osebnostne lastnosti liderjev je sledeč: "Liderji so ljudje, ki se ne predajo, so polni energije, pripravljeni narediti nekaj novega. Takšni, ki jih ni strah sprememb in so včasih tudi malo hazarderji, sploh v očeh povprečnega človeka." To svoje razmišljanje o pomenu tveganja pri liderjih podkrepi z opisom zgodovinskega trenutka bitke na Sutjeski. "Ko je Tito porušil most na Sutjeski, je bila to zelo hazardna igra, ampak zelo odločujoča." Tako kot v zgodovinskih trenutkih, je tudi v poslu pogled na liderja odvisen od situacije.

'Eno je biti vodja, da vodiš zaradi svojega prepričanja, drugo pa, da vodiš ljudi zaradi moči, ki ti jo daje pozicija.'

V sodobnem svetu, ko prav poslovni svet predstavlja gibalo razvoja, so poslovni liderji (kot poosebljenje podjetja) lahko velika inspiracija zaposlenim in okolici. Če hoče biti posameznik vizionar in inovator, je nujno, da se upa izpostaviti in zna delovati v soju luči. "Ne poznam liderja, ki bi bil skrit za zaveso. To je potem druga vloga. Eno je biti vodja, da vodiš zaradi svojega prepričanja, drugo pa, da vodiš ljudi zaradi moči, ki ti jo daje pozicija. To sta dva popolnoma legitimna načina, da postaneš vodja, čeprav menim, da je le prvi način dolgoročen in enoznačen," pravi Kryžanowski. Svoj pogled na liderstvo razširi tudi na politiko in glasbo: "Poznamo politike, ki so liderji, in take, ki so menedžerji svojih strank. V javnosti so veliko bolj priljubljeni prvi. Prav tako je očitna razlika med liderji in menedžerji v glasbi. Dirigenti so lahko odlični liderji, a slabi menedžerji." Zaveda pa se tudi, da nobena simfonija, ne glede na odličnost dirigenta, ne more biti odigrana brez orkestra: "Lider mora imeti občutek za sočloveka. Pa ne le za tiste, ki mu pri njegovem delu pomagajo, ampak za širšo okolico. Vsak vodja se zaveda, da brez drugih ni vodja - je sam."

Kryžanowski torej ve, da je karizmatičnost liderjev možna le v očeh sledilcev. Je pa karizma medalja, ki ima dve plati. Po eni plati je potrebna bližina z drugimi, po drugi pa karizmatičnost ni možna, če ne obstaja vsaj neke vrste nedosegljivost. Bolj kot je lider uspešen, bolj ga ljudje prepoznajo kot karizmatičnega. Sam pa se nasprotno zaradi vedno večje moči, ki jo čuti, zmeraj bolj oddaljuje od ljudi. Nevarnost, ki pri tem preži nanj ali nanjo, pa je, da postane samozadosten in ni več pripravljen prisluhniti svojemu timu. Kryžanowski zatrjuje, da s tem nima težav: "Dober lider zbere okoli sebe zelo dobre menedžerje. Ne poznam liderja, ki ne bi imel dobrega tima."

Slabosti narcističnih liderjev

Karizmatični liderji so ponavadi izjemno dobri komunikatorji in z močjo besede znajo prepričati sledilce. Kryžanowski meni, da si zelo težko lider na kateremkoli področju - v podjetju, politiki, glasbi ali športu -, če nisi vodja v svojem socialnem okolju. "Vodja mora biti človek, ki lahko vleče tudi v svojem krogu, pa naj bo to v najmanjšem krogu, družin ali pa v okolju, v katerem živi in deluje. Pokazati mora, kaj se da spremeniti in narediti več ter bolje za vse."

Dejstvo je, da karizmatični liderji s svojo uspešnostjo postanejo še bolj prepričani vase in s tem tudi bolj prepričljivi. Težava nastopi, ko liderji niso več pripravljeni poslušati svojega tima in okolice - postanejo namreč izjemno občutljivi na kritiko. Še posebej takrat, ko se počutijo napadene ali ogrožene. Ampak kaj, ko se včasih tako počutijo že ob tem, če jim kdo ne ploska. Zelo so tekmovalni in hitro vse v svojem okolju vidijo kot grožnjo.

Samovšečnim liderjem ponavadi primanjkuje občutka za empatijo, kar je načeloma slabost. Ob težkih situacijah, ko ljudje potrebujejo močnega in prepričljivega liderja, pa je lahko to celo prednost. Preveliko poglabljanje v občutke drugih bi namreč lahko povzročilo neodločnost. Narcistični liderji imajo zato lahko težave pri mentorstvu drugih. Če se tega sploh lotijo, jih lahko zanese tako daleč, da želijo ustvariti blede kopije sebe. Z lastnimi svetovalci pa težko ustvarijo bližino, ki je za odprt in dober odnos nujna.

Karizmatični liderji so potrebni - a le, če se resnično zavedajo samih sebe

Nevarnosti, da mu slava postane pomembnejša od ciljev podjetja, se lahko karizmatičen lider izogne na več načinov. Pomembno je, da je v resnici pripravljen poslušati svoj tim in kljub temu, da se ob kritiki ne počuti lagodno, o njej razmisli.

Karizmatičen lider si lahko najde človeka - prijatelja, partnerja, svetovalca -, ki mu popolnoma zaupa in ga na nek način drži na trdnih tleh tudi s kritiko, ki jo lider sprejme oziroma se nad njo vsaj zamisli. Pod strokovnim vodstvom (poslovnih trenerjev ali psihoanalitikov) pa se lahko poda tudi na sila zanimivo raziskovanje lastne psihe.

'Nisem še slišal ne za vodjo ne za menedžerja, ki bi imel same uspehe. Sestavni del uspeha so tudi neuspehi. Odvisno pa je, kaj prevlada.'

Je Marko Kryžanowski narcistični tip osebnosti? Ne vem, ker nisem psihoanalitik in se ne želim spuščati v zdravorazumske sodbe. Gotovo pa se zaveda (kar je očitno) svojih prednosti, med katere med drugim sodijo široka razgledanost, zanimive poslovne izkušnje, odlična komunikacijska spretnost in izražanje lastnega mnenja. Je s svojim načinom vodenje uspešen lider? Na to je na nek način odgovoril sam. "Menedžerje in liderje na koncu sodijo samo po uspehih. Nisem še slišal ne za vodjo ne za menedžerja, ki bi imel same uspehe. Sestavni del uspeha so tudi neuspehi. Odvisno pa je, kaj prevlada. Če pretehtajo uspehi, si uspešen menedžer in lider, če pa je več neuspehov, si pa pač neuspešen," zaključi svoje razmišljanje Marko Kryžanowski.

Moj pogled na samovšečnost pri liderjih pa je sledeč. Za prepoznavanje liderja kot karizmatičnega je nedvomno potrebno nekaj njegove ali njene narcisoidnosti. Ob tem pa ni nikoli odveč opozorilo, da je za pozitivne rezultate takega vedenja, ključna prava mera.



 
DEJSTVA O MARKU KRYŽANOWSKEM


• 41 let
• univerzitetni diplomirani inženir elektrotehnike, zaključil pa je tudi predsedniški MBA poslovne šole IEDC
• kariero je začel v podjetjhu M&K kot vodja prodaje, nato je postal vodja logistike v Renault Slovenija, pozneje direktor trženja v Avtu Triglav, kjer je bil zastopnik in distributer avtomobilske znamke Fiat, Lancia in Alfa Romeo
• od leta 1998 do leta 2005 je bil direktor podjetja AC-Intercar
• z decembrom 2005 je postal predsednika uprave Petrola
• je predsednik Slovenskega nacionalnega naftnega komiteja Svetovnega naftnega sveta (SNNK-WPC), podpredsednik Slovenskega nacionalnega komiteja Svetovnega energetskega sveta (SNK-WEC) in član skupščine OME - Organizacije mediteranskih energetskih družb
• je častni konzul države Monaco
• je predsednik Kajakaške zveze Slovenije


Vsi objavljeni blogi o poslovnih liderjih

- Iztok Bricl: Umirjenost Colariča, energičnost Mermala in simpatičnost Gantarja
- Janez Škrabec: Treba se je pojavljati v medijih
- Binetu Kordežu se smeji
- Je Marko Kryžanowski samovšečen?
- Stojan Petrič: Problem direktorjev je, da vemo vse in nič
- Žiga Debeljak: Vsaka ura vložena v mreženje, je zame investicija
- Matjaž Gantar: Če bi izdelovali lopate, ne bi toliko komunicirali
- Tadej Tufek: Ko se ladja potaplja, se vidi kdo ostane na njej
- Bojan Dremelj: Kaj bi dal, da me nihče ne bi poznal
- Milan Matos: Ni velikih zgodb brez velikih tveganj
- Drago Cotar: Uspeh ima veliko prijateljev, neuspeh pa samo enega
- Aleš Žajdela: Nikoli se nisem prepoznaval kot nekdo, ki bi bil voden
- Cvetka Selšek: Strankarsko življenje nas je strašno razdelilo
- Tatjana Fink: Začela sem z generalskim stilom vodenja
- Franjo Bobinac: Že zelo mlad sem želel biti lider
- Dejan Turk: Moja vzornika sta Franjo Bobinac in Zoran Janković

Komentarji izražajo stališča avtorjev in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ oziroma Poslovne akademije.
 
Vaša ocena:
Slabo  Dobro
Povprečna ocena 0.00 ( 0 ocen )
Slabo  Dobro

      




 

29.8. Kako pravilno oblikovati transferne cene?
3.9. Kako kažejo vaši prodajni načrti? 3. september je dan za vaš uspešen 'prodajni finish' v 2014!
15.9. Razpis za nagrado Werner von Siemens 2014
17.9. 62. Marketinški fokus: Upravljanje naših blagovnih znamk na globalnih trgih
17.9. Brezplačni Forumi Financ - Dolenjski forum
19.9. Slabitve v računovodskih izkazih
23.9. Finančno nagrajevanje prodajnega osebja
30.9. Tekmovanje za najboljše letno poročilo za l. 2013. Oddajte prijavo do 30. septembra in se potegujte za prestižno nagrado.
30.9. Za banke: Kako oceniti uresničljivost finančnega načrta posojilojemalca?
8.10. 6. konferenca Prodaja in marketing na policah
10.10. Novosti pri pripravi konsolidiranih računovodskih izkazov in razkritij
15.10. Razpis za Okoljske nagrade 2014. Oddajte prijavo do 15. oktobra.
21.10. Za zavarovalnice: Zavarovalno-tehnične rezervacije
23.10. Davčni in pravni vidiki terjatev: odkup, odpis, prestrukturiranje, konverzija v kapital
11.11. Priprava vsebin v letnem poročilu z novostmi
19.11. Okoljsko srečanje 2014
20.11. 16. Poslovna konferenca Portorož: Nov zagon za nov začetek
1.7. Konferenca slovenskih izvoznikov
19.6. Agrobiznis
18.6. E-računi: Kako iz tega narediti dober posel? Priložnost, ki je ne smemo zamuditi.
12.6. 2. konferenca o družinskem podjetništvu
27.5. Se vidimo na 20. SMK!

 

        FOTO FOTO FOTO REVIJA
       
        31. Finančna konferenca Zabava na 19. SMK Podelitev Najpodjetniške ideje Aprilski Akademček