Spletno mesto uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. V REDU Več o piškotkih...

Stojan Petrič: Problem direktorjev je, da vemo vse in nič

21.01.2008  07:00

IŠČEMO SLOVENSKE POSLOVNE LIDERJE

Vsakokrat, ko se peljem v Idrijo, se moram na poti nekajkrat ustaviti. Ovinki so pač moja šibka točka. Ta zanimiva, a zaprta kotlina, me vedno prepriča v to, da morajo biti prebivalci Idrije izjemno odločni in vztrajni ljudje. Stojan Petrič, predsednik uprave koncerna Kolektor, ene najuspešnejših slovenskih multinacionalk, s svojo asketsko postavo, prodornim pogledom in močnim stiskom roke, ustreza moji predstavi o Idrijcih. Je karizmatičen in takoj ustvari vtis, da se zaveda svojega položaja.

Pot do liderstva pa je vsaj tako ovinkasta kot moja vožnja na tokratni intervju. Lider se ne rodiš, ampak se lahko vanj oziroma vanjo razviješ. Katere postaje so za to potrebne, pa je razmislek tokratnega prispevka.

Enostavnega recepta, kako postati in se razvijati kot lider, ni

Ajša razkriva domače liderje

Ajša Vodnik se je lotila projekta, v katerem bo analizirala šestnajst menedžerjev, ki imajo po njenem mnenju liderski potencial. S tem namreč želi prispevati k boljšemu razumevanju vloge liderja v podjetjih, saj je ta pogosto razumljena napačno. Spremljajte njene bloge, saj boste na koncu lahko tudi sami glasovali, komu bo pripadel naziv najboljšega slovenskega liderja.
Glasujete lahko tukaj.

Da vodja postane lider oziroma da v svojih potencialih napreduje, ga oziroma jo lahko vzpodbudijo različni dejavniki. Lahko so to spremembe v osebnem življenju, nezadovoljstvo s trenutno situacijo na poslovnem področju, občutki dolgočasja ali preobremenjenosti, lahko pa tudi iskanje globljih, bolj emocionalnih odgovorov. Včasih k razvoju liderstvu pripomore nova priložnost, prav tako tudi konkurenca in spremembe na trgu zahtevajo nove odgovore. Nenazadnje pa lahko v liderski način delovanja in razmišljanja pripelje tudi zavesten in strukturiran razmislek o načinu vodenja ter načrtovan razvoj potencialov.

Razlika med liderjem in menedžerjem

Kot že rečeno, se Petrič zaveda svojega položaja, kar potrdi tudi z odgovorom na vprašanje, kakšna je razlika med menedžerjem in liderjem, ko teoretsko razmeji transakcijsko in transformacijsko vodenje: “Lahko trdim, da prvi del voditeljstva dobro obvladam, da pa se z drugim samo spogledujem.”

'Imam srečo, da smo v Kolektor dobili prave ljudi. Na to sem, poleg osamosvojitve od tujcev, najbolj ponosen. Oblikovali smo tim mladih ljudi, za katere sem prepričan, da bodo znali podjetje voditi naprej.'

Kakšna je razlika med transakcijskim in tranzicijskim vodenjem? Pri prvem gre za pogodbo med vodjo in zaposlenimi, kjer veljajo jasna pravila, vodja pa je posredovalec dogajanja. Tako vodenje temelji na nagrajevanju, na materialnih, kadrovskih, socialnih in drugih ugodnostih, če zaposleni opravlja delo v skladu z dogovori. Transformacijski vodja pa želi motivirati zaposlene k sooblikovanju vizije, izraža visoka pričakovanja, oblikuje intelektualne spodbude in nudi podporo posamezniku. Veliko pozornost posveča osebnostnemu in strokovnemu razvoju zaposlenih tudi zato, da bi postali pobudniki in izvajalci sprememb. Na nek način je transakcijski način bližje menedžerskemu vodenju, transformacijski pa liderskemu.

Pri Petriču gre za več kot le spogledovanje z liderstvom, kar dokazuje tudi njegovo razmišljanje o razvoju ključnih kadrov. “Za okolje, v katerem živimo, je zelo pomemben oseben zgled,” je prepričan. Pri ljudeh, ki jih želi v svojem timu, pa poleg ostalih vrednot ceni predvsem stanovitnost, kreativnost in inovativnost. “Imam srečo, da smo dobili prave ljudi. Na to sem, poleg osamosvojitve od tujcev, najbolj ponosen. Oblikovali smo tim mladih ljudi, za katere sem prepričan, da bodo znali podjetje voditi naprej.”

Faze v razvoju liderstva

Najenostavnejša defincija liderja je, da je to človek, ki mu drugi sledijo. Da lahko izvršuje svoje poslanstvo, potrebuje torej vpliv. Faze v razvoju liderstva lahko delimo na več načinov. Ena od možnosti je Maxwellova delitev na pet stopenj liderstva.

Prva vstopna stopnja je pridobitev položaja, ki sam po sebi še ne pomeni liderstva, prinaša pa vpliv. Ob tem se mora vodja zavedati, da mu oziroma ji ljudje sledijo zgolj zaradi pozicije moči. Kako pa se Petrič spominja prvih korakov svojega predsednikovanja koncernu Kolektor? “Ko sem bil šef komerciale, sem prevzel mesto prvega med enakimi, kjer sem moral uveljaviti svojo moč z dejanji. Ni bilo enostavno. Dokazovati sem se moral kolegom, ki so bili po stažu dlje v podjetju. Prav tako je to tehnična firma, sam pa sem po izobrazbi ekonomist. To moč je bilo preprosto treba dokazati z dejanji, ampak v tej fazi moraš kot menedžer strah pred kritiko in neuspehom pozabiti.”

Druga faza, za katero bi lahko rekli, da je glede liderstva osnovna, je faza prepustitve. Med zaposlenimi in liderjem se ustvarijo močni odnosi, se pa lider usmerja na interese posameznikov in na njihove želje. V nasprotju s tem, je tretja faza faza dosežkov, kjer lider prav tako ustvari dobre odnose z ljudmi, vendar je pri tem bolj usmerjen na rezultate. Družijo se torej z namenom. Ljudje ga spoštujejo in mu sledijo prav zaradi tega, kar je sposoben narediti za podjetje in posredno tudi zanje.

Četrta faza je faza razvoja ljudi. Dober lider ni tisti, ki poskuša kopičiti svojo lastno moč, temveč tisti, ki moč omogoči svojemu timu. Ljudje mu zaupajo in mu sledijo, ker v njem prepoznajo mentorja. Tak je tudi Petričev pogled na vodenje podjetja, saj pravi: “Vizija ni moja, je skupna. Postavimo jo na naših srečanjih. Odločitev o prevzemu določenih tarč je tudi skupna.” Glede na to, da ni več tako vpet v operativo, zaupa presoji sodelavcev: ”Sam bi priložnosti težje videl. Imam pa izkušnje in sem zato primeren, da sodelujem pri končnih odločitvah."

Peta faza pa je faza osebnosti, kjer ljudje liderju sledijo zato, kar je in kar predstavlja. Ta stopnja naj bi bila namenjena le redkim izbrancem.

Želite, da vas ljubijo, občudujejo ali spoštujejo?

Odnos ljudi do liderja je odvisen od faze, v kateri se nahaja. V primeru prepustive ga imajo radi, ker jim izpolnjuje želje in postane del družbe. To pa lahko predstavlja nevarnost, zlasti, da izgubi tiste zaposlene, ki so sicer ambiciozni in visoko motivirani, a jim druženje brez namena ne pomeni izziva. Lider, ki dosega rezultate, vzbudi občudovanje. Delovna morala je visoka. Uspehi se vrstijo. Vprašanje pa je, kako reagirajo, če nastopi kriza. Ko lider postane mentor, ga ljudje spoštujejo in mu sledijo tudi zato, ker jim je omogočil osebnostno in karierno rast. V tej fazi je zaposlenim, podjetju in liderju omogočena dolgoročna rast.

'Ključen problem direktorjev je, da veš vse in nič. Ko sem bil šef komerciale, sem neko področje podrobno poznal. Ko pa enkrat gledaš z vrha, vidiš veliko stvari, ampak ne znaš na enak način komunicirati na posameznem področju.'

Prehajanje med posameznimi stopnjami liderstva zahteva svoj čas. Višje kot želiš, več časa in izkušenj potrebuješ. Voditi na višjih nivojih je enostavneje in prinaša boljše rezultate. Proces pa se nikoli ne ustavi. Pomembno pa je, da se s tem, da prideš do določene stopnje, ne smeš in ne moreš zadovoljiti, saj liderstvo ni cilj, ampak pot.

Vprašanja o tem, kako v vodenje vplesti lidersko komponento, si zastavlja tudi Petrič: “Ključen problem direktorjev je, da veš vse in nič. Ko sem bil šef komerciale, sem neko področje podrobno poznal. Ko pa enkrat gledaš z vrha, vidiš veliko stvari, ampak ne znaš na enak način komunicirati na posameznem področju, saj so drugi ljudje bolj operativno seznanjeni. Ugotavljaš, da si se spremenil in iščeš nove priložnosti - take, ki ti dajo potrditev, da te okolje potrebuje. In to, kaj lahko vsak dan doprinesem podjetju, če odmislim operativno delo, je zame ključnega pomena.”

Vsak dober svetovalec bi mu na to dilemo odgovoril, naj v celoti razvije svoje bogate liderske potenciale. Naj zaupa svojemu timu in mu prepusti operativno delo, o katerem mora seveda ostati na generalni ravni dobro informiran. Sam pa se postavi v vlogo mentorja, saj je za dolgoročen razvoj podjetja tako izjemno dragocen.

Pri Stojanu Petriču ima človek namreč občutek, da je lider, da pa ga k temu ni pripeljal tehten razmislek, ampak je tak po naravi. Torej lahko ob načrtnem razvoju liderskih danostih, doseže še več in še bolje.



 
DEJSTVA O STOJANU PETRIČU

• 58 let

• leta 1974 se je po končanem študiju na Ekonomski fakulteti v Ljubljani zaposlil v Kolektorju

• med letoma 1990 in 1993 je sodeloval v procesu lastninjenja Kolektorja, leta 1994 pa prevzel vodenje družbe

• pod njegovim vodstvom se je Kolektor internacionaliziral in globaliziral, saj je svoja proizvodna podjetja in prodajna predstavništva razširil tudi v Nemčijo, Italijo, Francijo, ZDA, Brazilijo, Južno Korejo, Iran in na Kitajsko

• dobitnik nagrade časnika Finance za posebne dosežke v gospodarstvu

• eden izmed pobudnikov za uvedbo konzorcijskega podiplomskega študija MBA skupaj z Ekonomsko fakulteto v Ljubljani

• podprl je idejo, da je koncern Kolektor soustanovitelj Mednarodne podiplomske šole, ki jo je leta 2004 odprl Institut Jožef Stefan

• član Združenja manager in član posvetovalnega telesa senata EF v Ljubljani

• član nadzornega sveta A banke


Vsi objavljeni blogi o poslovnih liderjih

- Iztok Bricl: Umirjenost Colariča, energičnost Mermala in simpatičnost Gantarja
- Janez Škrabec: Treba se je pojavljati v medijih
- Binetu Kordežu se smeji
- Je Marko Kryžanowski samovšečen?
- Stojan Petrič: Problem direktorjev je, da vemo vse in nič
- Žiga Debeljak: Vsaka ura vložena v mreženje, je zame investicija
- Matjaž Gantar: Če bi izdelovali lopate, ne bi toliko komunicirali
- Tadej Tufek: Ko se ladja potaplja, se vidi kdo ostane na njej
- Bojan Dremelj: Kaj bi dal, da me nihče ne bi poznal
- Milan Matos: Ni velikih zgodb brez velikih tveganj
- Drago Cotar: Uspeh ima veliko prijateljev, neuspeh pa samo enega
- Aleš Žajdela: Nikoli se nisem prepoznaval kot nekdo, ki bi bil voden
- Cvetka Selšek: Strankarsko življenje nas je strašno razdelilo
- Tatjana Fink: Začela sem z generalskim stilom vodenja
- Franjo Bobinac: Že zelo mlad sem želel biti lider
- Dejan Turk: Moja vzornika sta Franjo Bobinac in Zoran Janković

Komentarji izražajo stališča avtorjev in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ oziroma Poslovne akademije.
 
Vaša ocena:
Slabo  Dobro
Povprečna ocena 0.00 ( 0 ocen )
Slabo  Dobro

      




 

29.8. Kako pravilno oblikovati transferne cene?
3.9. Kako kažejo vaši prodajni načrti? 3. september je dan za vaš uspešen 'prodajni finish' v 2014!
15.9. Razpis za nagrado Werner von Siemens 2014
17.9. 62. Marketinški fokus: Upravljanje naših blagovnih znamk na globalnih trgih
17.9. Brezplačni Forumi Financ - Dolenjski forum
19.9. Slabitve v računovodskih izkazih
23.9. Finančno nagrajevanje prodajnega osebja
30.9. Tekmovanje za najboljše letno poročilo za l. 2013. Oddajte prijavo do 30. septembra in se potegujte za prestižno nagrado.
30.9. Za banke: Kako oceniti uresničljivost finančnega načrta posojilojemalca?
8.10. 6. konferenca Prodaja in marketing na policah
10.10. Novosti pri pripravi konsolidiranih računovodskih izkazov in razkritij
15.10. Razpis za Okoljske nagrade 2014. Oddajte prijavo do 15. oktobra.
21.10. Za zavarovalnice: Zavarovalno-tehnične rezervacije
23.10. Davčni in pravni vidiki terjatev: odkup, odpis, prestrukturiranje, konverzija v kapital
11.11. Priprava vsebin v letnem poročilu z novostmi
19.11. Okoljsko srečanje 2014
20.11. 16. Poslovna konferenca Portorož: Nov zagon za nov začetek
1.7. Konferenca slovenskih izvoznikov
19.6. Agrobiznis
18.6. E-računi: Kako iz tega narediti dober posel? Priložnost, ki je ne smemo zamuditi.
12.6. 2. konferenca o družinskem podjetništvu
27.5. Se vidimo na 20. SMK!

 

        FOTO FOTO FOTO REVIJA
       
        31. Finančna konferenca Zabava na 19. SMK Podelitev Najpodjetniške ideje Aprilski Akademček